اخلاق حرفه اي
اخلاق حرفه اي
در حيطه علوم پزشکي

 

استاد دانشگاه تورنتو گفت: در حال حاضر دانشجویان در طول تحصیل تنها سه واحد دروس مرتبط با اخلاق پزشکی را می‌گذرانند و این دوره کوتاه پاسخگوی نیاز آنها برای آشنایی با اصول اخلاقی در پزشکی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، پرفسور "عبدالعزیز ساشادینا" در دومین کنگره اخلاق پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه فرهنگ بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به بی‌دینی شهرت دارد، اظهار کرد: اخلاق فضیلتی است که انسان‌ها می‌توانند کسب کنند و لازمه تمام حرفه‌ها است.
وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی با اخلاقیات ارسطویی متفاوت است، افزود: اخلاق پزشکی کمک می کند تا که یک پزشک در سخت ترین شرایط تصمیمی بگیرد که می‌تواند منجر به سرزنش و یا ستایش او شود.
این استاد افتخاری دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه پزشکی هنری است که رابطه مستقیم با مناسبات انسانی دارد، بیان کرد: تمام پزشکان باید بتوانند در شرایط حساس بهترین تصمیم گیری را کنند.
ساشادینا با بیان اینکه مباحث مرتبط با اخلاق پزشکی که هم اکنون در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود برگرفته از مطالب تدوین شده در کشورهای غربی است، ادامه داد: اسلام دارای فرهنگ غنی است که برمبنای انسان دوستی شکل گرفته اما تاکنون به این فرهنگ غنی توجهی نشده است.
وی اضافه کرد: اخلاق پزشکی باید متناسب با فرهنگ هر کشور باشد.
این استاد دین شناسی و اخلاق دانشگاه تورنتو با اشاره به اینکه دین داری و حقوق افراد باید در مراحل درمان بیماران توسط پزشک مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: بیماران می‌توانند در مورد سلامت خود تصمیم بگیرند و پزشک ناچار است تمامی مراحل درمان را با رضایت بیمار انجام دهد.
ساشادینا با بیان اینکه اخلاق پزشکی در تمام دنیا تاکید دارد که انسان می‌تواند بدون کمک گرفتن از قدرت وحی برای سلامت خود تصمیم بگیرد، تصریح کرد: بنابراین نظریه اخلاق پزشکی از دین جدا شده اما اسلام معتقد است عقل انسانی در تمام موارد نمی‌تواند با قاطعیت تصمیم گیری کند و نیاز به کمک وحی دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, توسط واحد اخلاق حرفه ای |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.